OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přestože je letošní dlouhohrající počin Australanů DEAD LETTER CIRCUS již jejich čtvrtým, trochu netypicky sáhli k takzvaně eponymnímu albu. Název tedy budete hledat marně. Pokud bychom tomu chtěli dávat nějaký hlubší význam, pak se nabízí pokus skupiny vrátit se ke kořenům a snažit se posluchače přesvědčit, že letos to bude tak dobré, jako bylo jejich první taktéž eponymní EP. Při mapování diskografie této skupiny se totiž chtě nechtě dostává na jazyk ona zprofanovaná formulka o nepřekročení vlastního stínu. Eponymní EP a první album „This Is The Warning“ totiž v mnoha ohledech skupina nikdy nepřekonala. Tendence byly s časem spíše sestupné. Druhá deska „The Catalyst Fire“ ještě držela úroveň, třetí „Aesthesis“ už je trochu rozporuplná. Nicméně z pohledu obecného bylo vše od DEAD LETTER CIRCUS velmi osobitá záležitost. Takže byť nepřekonali sami sebe, dokázali překonat mnoho ostatních.
Co že to tedy tito Australané vlastně nabízí? Jednoduchá odpověď by mohla být, že nabízí to co většina současné progresivněji zaměřené australské scény. Jenže! Existují nějaké jednoduché odpovědi? Pro DEAD LETTER CIRCUS zjevně ne a tak musíme volit odpověď trochu složitější. Odpověď, ve které ke srovnávání s ostatními progrockovými kapelami z Austrálie musíme přidat ještě UK scénu. Ano, už zase tu máme Stevena Wilsona a PORCUPINE TREE. Ale také se nejde ubránit heslu, které mnoho posluchačů progresivních stylů nemá rádo. Na mysli mám metalcore. A házejte třeba kamenem, já dnes spojení prog a metalcore dokážu použít klidně a bez uzardění. Mnoho příkladů totiž svědčí o tom, že to není spojení nepatřičné. Například Američané SILENT PLANET to rozhodně umí.
Ale zpět k DEAD LETTER CIRCUS. Alternativní prog-rock, tak jak jej prezentují, má v sobě silný potenciál. Jeho základem totiž zůstává soustředěnost na písničkovou formu, nekoná se žádné soupeření v kytarových sólech a předvádění individuálních dovedností hudebníků. Skladby jsou pochopitelné a logicky vystavěné již od základního hudebního motivu, od posluchačsky příjemné melodie. K tomu přidat trochu nálady třeba v podobě kytarového cvrlikání a DEAD LETTER CIRCUS měli své fanoušky pevně chycené. Hitovky z prvního alba dodnes fungují a je jedno, že třeba „Tremors“ měla tendence připomínat velmoc TOOL. Prostě to tam bylo. A já si teď již nějakou dobu lámu hlavu s tím, zda to tam má i letošní album „Dead Letter Circus“.
Při poslechu jednotlivých skladeb má člověk pocit, že je vlastně vše v pořádku, písničky jedou, hudba plyne bez sebemenších nepatřičností, melodie se točí a občas dokonce člověka přinutí se zaposlouchat hlouběji. Pak si ale vzpomenu na to, jak se poslouchá debut, který i když už bezpečně znám, nenechává mě takto v klidu. Pojem klid v souvislosti s prog-rockem je bohužel asi to nejméně lichotivé spojení. Dostáváme se tak do hlavního problému alba. Je to jeho samozřejmost, bráním se napsat přímo obyčejnost. To co by mělo znít výrazně a překvapivě se nějak posunulo do polohy všednosti až šedivosti. A i když po zamyšlení dospěji k názoru, že je tam vlastně vše podobné jako na debutu, zde to z nějakého důvodu již nefunguje tak perfektně. Hledání důvodů pak člověka zavádí k tomu, že ty logické vlastně neexistují. O co méně důvodů se dá najít v logice, o to víc jich pak ale je v pocitech. Motivy a melodie, postupy a variace prostě již nemají tu sílu, která člověka přinutí se zastavit a zaposlouchat. Jsou banálnější a často se může zdát, že recyklované. DEAD LETTER CIRCUS tak vlastně doplácí na svůj raketový vzestup a úspěch prvního alba.
Jestliže skupina vykazovala s každým novým albem určitý pokles, aktuální počin tento trend rozhodně neobrací. Na druhé straně jsem ochoten připustit, že v porovnání s minulým „Aesthesis“, se mi „Dead Letter Circus“ líbí o chloupek více, což je důvod, proč v bodovém hodnocení zůstanu ještě poměrně vysoko.
Australané DEAD LETTER CIRCUS vydávají čtvrté album, které stejně jako předchozí počin zůstává ve stínu debutu. I tak ale stále nabízí zajímavou formu moderního řekněme alternativního prog-rocku.
7,5 / 10
Kim Benzie
- vokál, klávesy a perkuse
Stewart Hill
- basová kytara
Luke Williams
- bicí, perkuse, vokál
Clint Vincent
- kytara
Luke Palmer
- kytara
1. The Armour You Own
2. The Real You
3. Change
4. Running Out of Time
5. We Own the Light
6. Heartline
7. Ladders for Leaders
8. Trade Places
9. Say It Won't Be Long
10. Home
Dead Letter Circus (2018)
Aesthesis (2015)
Stand Apart (EP) (2014)
The Catalyst Fire (2013)
This Is The Warning (2010)
Next In Line (EP) (2008)
Dead Letter Circus (EP) (2007)
Vydáno: 2018
Vydavatel: Rise Records
Stopáž: 40:46
Sleduju je od prvniho EP. Minuly album bylo tragicky a letosni se o malou pricku posunuje,ale ve finale taky nic. Kapela kopiruje sama sebe. Nejlepsi album je jejich debut, bez debat a This Is Warning z roku 2013, ktere za nim trochu pokulhava. Podle me je to dnes uz pravidlo, ze ma nova kapela skvelej debut a pak to jde z kopce, nemaj co nabidnout...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.